KaikuGaala 13.3.2024
KaikuGaala 13.3.2024

Kaiku-kilpailun shortlista julki: tässä ovat ehdokkaat viime vuoden parhaiksi audiomainoksiksi

Tiedote 16.2.2024

Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun Kaikun shortlista julkistettiin tänään. Ehdokasmäärä kasvoi edellisvuosista ja nyt kisan yhdeksään kategoriaan ilmoitettiin yhteensä 159 audiomainosta, joista shortille pääsi 29. Voittajat palkitaan KaikuGaalassa 13.3.2024.

Audiomainoskilpailuksi muuttuneeseen Kaikuun pystyi tänä vuonna ilmoittamaan äänimainoksia, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla, tai tänä vuonna myös radioyhtiön omistamalla alustalla, 14.11.2022–31.12.2023. Kategorioita on tänä vuonna yhdeksän (suluissa kategorian ilmoittautumismäärät): Tuotteet (34), Palvelut (28), Paikallinen (23), Yhteiskunnallinen (11), Yrityskuva (20), Mainosmusiikki (15), Yritysvastuu (3), Teho (9) sekä uusi Audiokonsepti (16).

RadioMedian vuosittaisen Kaiku-kilpailun tarkoituksena on kehittää suomalaisen audio- ja radiomainonnan tasoa, kohottaa tekijöiden ammattitaitoa sekä lisätä suomalaisen audiomainonnan arvostusta.

Uusi audiokonsepti-kategoria kiinnosti

Radiomainoskilpailusta audiomainoskilpailuksi muuttuneen Kaikun jokaiseen yhdeksään kategoriaan saatiin hyvin ehdokkaita ja jokaisen voittajat palkitaan KaikuGaalassa.

Tänä vuonna kisassa oli uusi audiokonseptikategoria, johon pystyi ilmoittamaan audiomainoksia, joilla on rakennettu määrätietoisesti yrityksen brändiä ja tehty mainoksen äänimaailmaa tunnistettavaksi yleisölle. Kategoriaan saatiin runsaasti tuomariston mielestä hyviä ehdokkaita ja shorttilistan valitseminen oli tässä kategoriassa haastavaa. Tuomareille oli tärkeää, että shortille päässeissä audiokonsepteissa brändi ja sitä tukeva soundi olivat tunnistettavia läpi linjan ja samat äänet ja tilanteet toistuivat konseptia tukevasti.

Toinen Kaikun uusi kategoria tänä vuonna oli selityksiä kaipaamaton ”Korvamato”. Sen voittaja palkitaan suoraan KaikuGaalassa eikä ehdokkaista julkaista shortlistaa.

”Vuoden 2023 audiosaalis on punnittu ja perattu. Pöydälle päätyi moniääninen kattaus brändin ja sen lupauksen polttomerkitseviä ideoita, vaikut korvista pullauttavaa huumoria, hallittua tilan ja tilanteen haltuunottoa ja draamaa sekä aistivoimaisia kuulokuvia. Jokaisen shortlistalle päässeen työn tilaajat ja tekijät saavat olla ylpeitä”, kommentoi tuomariston puheenjohtaja, kirjailija, copywriter ja ohjaaja Markku Rönkkö. Rönkkö on ollut Kaikun päätuomarina ennenkin, sillä hän hoiti RetroKaiku-kisan päätuomarin roolia vuonna 2014.

Kaiku-audiomainonnan kilpailun tuomaristo:

Päätuomari
Markku Rönkkö, kirjailija, copywriter, ohjaaja

Anu Valli, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Sokeva
Eetu Helminen, Chief Impact Builder, Solved
Heini Malin, Account Director, Hill&Knowlton
Helinä Leppänen, Creative, Accenture Song
Hertta Granroth, Senior Client Lead & Head of New Business, Bob the Robot
Janne Uotila, Partner, Head of Design, Wörks
Jouni Seppänen, Creative Director, IVALO Creative
Juha Halmesvaara, Head of Strategy & Insight, Dentsu
Jussi Turhala, Copywriter, Turhala Oy
Mikko Kaivo-oja, Associate Creative Director, TBWA\Helsinki
Mikko Martikainen, Chief Marketing Officer, Duunitori
Petri Karppinen, Director, Investment & Activation, OMD
Riku Eteläkoski, Creative Director, Nitro
Timo Iivari, Director, brand & strategy, FLEXOUND Augmented Audio™
Ulla Suur-Inkeroinen, CEO, Hansdotter


Kaiku-audiokilpailun shortlista:

Shortlistan spotit ovat kuunneltavissa tästä linkistä.

Audiokonsepti

Aatos aivastaa (Oulun lasipalvelun asiakaspalvelu) – Oulun Lasipalvelu Oy / Miracle Sound Oulu Oy

En. Tuun. (Puuilo-myymäläketju) – Puuilo Oyj / Filmo Oy / GroupM Finland Oy

Sivistynyt radiotoimittaja (Liput oopperaan, balettiin) – Suomen kansallisooppera ja -baletti / Sivulliset Kollektiivi / Miracle Sound Oy

Mainosmusiikki:

Joulubiisi (Verkkokauppa.com) – Bob the Robot Oy / Miracle Sound Oy / OMG

Lidlin pääsiäinen (Lidlin Deluxe sekä Favorina-tuotteet) – Folk Finland Oy / Miracle Sound Oy / Virta UM

Todella HK (HK) – HKScan / SEK / Volume Productions Helsinki Oy / Dagmar

Paikallinen:

Aidosti Merellinen (Virpiniemi Golf) – Virpiniemi Golf Oy / Miracle Sound Oulu Oy

Dark River Festival – Suomifilmi (Metallifestivaali Kotkassa 2023) – East Coast Events Oy / Bauer Media Oy

Huitsin Nevada (Ilmarisen toimitilat Helsingissä) – Ilmarinen / Taskut Communications Oy / Soundart Oy

Oot Sää Valkama Väsynyt (Kaupan avajaiset) – K-Supermarket Karjaranta / Bauer Media Oy

WRK, Kellari. (Ravintola) – Wanhan Rauman Kellari / Filmo Oy

Palvelut:

Antero - Hockey, Antero - moottori (Antero -maksu-TV-palvelu antennikoteihin) – Digita Oy ja Antero / Superson Oy / Brink Helsinki Oy

Sano jeesille joo! (K-Raudan B2B-palvelut) – K-Rauta / Miltton / Miracle Sound Oy / ToinenPHD

Supla Soittelijat (Supla) – Nelonen Media Oy / 358 / Sanoma Media Finland Oy

Uusi liikkumismuoto havaittu (Uusi pikaratikka 15) – HSL / Wörks / El Camino / Dagmar

Teho:

Auto palveluna (yksityisleasing) – Beely / Ivalo Creative / Miracle Sound Oy / Virta UM

Black Week (Vapaa-ajan ja urheilun vaatteet sekä välineet) – Budget Sport / Heku-ryhmä / Toast Post Production Oy / Dentsu

Lidlin puutarharadiot (Piha- ja puutarhatuotteet) – Lidl Suomi / Folk Finland / Miracle Sound Oy / Virta UM

Tuotteet:

Lidlin lomareseptit (Lidlin tuotteet) – Lidl Suomi / Folk Finland / Miracle Sound Oy / Virta UM

Lidlin pääsiäinen (Lidlin Deluxe- ja Favorina-tuotteet) – Lidl Suomi / Folk Finland / Miracle Sound Oy / Virta UM

Lämmönkohottajat-sarja (Thermia-maalämpöpumppu) – Thermia Finland Oy / Nitro / Nitro Film

Punkki (Tickless-punkkikarkotin) – Vezer Oy / Miracle Sound Oulu Oy

Puuilo (Puuilo Oyj myymäläketjun tuotteet) – Puuilo Oyj / Filmo Oy / GroupM Finland Oy

Yhteiskunnallinen:

Silent night, violent night (Nollalinjan auttava puhelin) – TBWA\Helsinki / Elokuvaääniyhtiö Humina

Yrityskuva:

Fiksuille (Hävikkiruoan verkkokauppa) – Fiksuruoka / Fiksuruoka in-house / Miracle Sound Oy

Hetki Särkisalon saaristossa (Saaren Taika -brändi) – Saaren Taika / Bauer Media Oy

Suomalaisen kesän soundtrack 2023 (Radio Suomipopin musiikki, radion kesäkuuntelu) – Radio Suomipop / Sanoma Media Finland Oy

Yritysvastuu

514 kiloa (ruokahävikin vähentäminen) – Fiksuruoka / Fiksuruoka-inhouse / Miracle Sound Oy

Vähemmän jätettä - enemmän elämää: Kaisa Kaskelotin tarina (Kamupak, vastuullisuus) – Kamupak Oy / Järvinen Toriseva Kollektiivi / Miracle Sound Oy

Parhaat audiomainokset palkitaan KaikuGaalassa keskiviikkoiltana 13.3.2024 Valkoisessa Salissa Helsingissä.

Lisätietoja:
Stefan Möller,
Toimitusjohtaja, RadioMedia ry
stefan.moller@radiomedia.fi, 0400 508 877

Inka Forss
Projektipäällikkö, RadioMedia ry,
inka.forss@radiomedia.fi, 040 1657010

Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan ja Kaiku-audiomainoskilpailun. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,4 miljoonaa suomalaista.