Shortlista on julkaistu 16.2.2024
Shortlista on julkaistu 16.2.2024

Kaiku-audiomainonnan kilpailu

Kaiku-audiomainonnan kilpailu


Kaiku-kilpailuun ilmoittautuminen on päättynyt 24.1.2024. Shortlista julkistetaan 16.2.2024 ja parhaat mainokset palkitaan KaikuGaalassa keskiviikko-iltana 13.3.2024 Valkoisessa Salissa Helsingissä.

RadioMedian vuosittaisen Kaiku-kilpailun tarkoituksena on kehittää suomalaisen audio- ja radiomainonnan tasoa, kohottaa tekijöiden ammattitaitoa sekä lisätä suomalaisen audiomainonnan arvostusta. Kilpailuun saa osallistua mainoksilla, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla, tai tänä vuonna myös radioyhtiön omistamalla alustalla 14.11.2022–31.12.2023.

Alustojen mukaan ottamisen lisäksi Kaiku-kilpailun kategorioihin on tullut uusi Audiokonsepti-sarja, jossa mitataan määrätietoista ja kokonaisvaltaista audion konseptointia. Aiempi musa/jingle on muutettu mainosmusiikki-kategoriaksi. Tänä vuonna jaetaan myös Vuoden korvamato -erikoispalkinto. Sääntöjä on myös muutettu niin, että työn voi nyt ilmoittaa niin moneen kategoriaan kuin se sopii. Myös jokaisesta kategoriasta tullaan aina valitsemaan voittaja.

Kaiku-kilpailussa on tänä vuonna yhdeksän kategoriaa: Tuotteet, Palvelut, Paikallinen, Yhteiskunnallinen, Yrityskuva, Mainosmusiikki (ennen musa/jingle), Yritysvastuu, Teho sekä Audiokonsepti (uusi!).

”Alustojen mukaan ottaminen Kaikuun saattaa kuulostaa pieneltä muutokselta, mutta se on iso askel koko audiomainonnan kentän laajemmassa huomioimisessa”, kommentoi RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller. ”Toinen tekninen uudistus on se, että tästä vuodesta lähtien jokaisessa kategoriassa valitaan aina voittaja. Ideana on, että Kaiku on audiomainonnan vuosittainen urheilukilpailu, jossa maalikamera aina löytää voittajan. Paras voittakoon!

Palkittavista päättää Kaiku-tuomaristo, jota tänä vuonna vetää kirjailija, copywriter ja ohjaaja Markku Rönkkö. Rönkkö on ollut Kaikun päätuomarina ennenkin, sillä hän hoiti RetroKaiku-kisan päätuomarin roolia vuonna 2014.

”Audiomainonta on äänitaiteen tavaramuoto, jossa voi luoda ikimuistoisia kuulokuvia. Mielenkiinnolla odotan mitä odottamatonta mutta olennaista, merkityksellistä ja mieleenpainuvaa maan parhaat voimat ovat tänä vuonna matkaan saattaneet”, päätuomari Rönkkö kommentoi.

Kaiku-kilpailun järjestää kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedia ry.


Yhteystiedot

Jos sinulla on kysyttävää kilpailusta, ota yhteys kilpailun järjestäjään RadioMediaan:
Inka Forss, inka.forss@radiomedia.fi

*) 15.1.2024: Kilpailun ilmoittautumispäivämäärää on pidennetty viikolla eteenpäin ja kilpailuun voi lähettää töitä 24.1.2024 klo 23:59 asti.