Kaiku-audiomainonnan kilpailun ilmoittautuminen on nyt avattu. Kaiku on Suomen merkittävin audiomainonnan kilpailu, jossa palkitaan luovat, vaikuttavat ja korkeatasoiset audio ja radiomainokset sekä kampanjat. Kilpailussa arvioidaan muun muassa ideaa, toteutusta, äänimaailmaa, brändin tunnistettavuutta, kampanjoiden tuloksellisuutta ja vastuullisuuden viestintää. Kategorioita on yhteensä yhdeksän.
Teho-kategoria uudistuu
Teho-kategoriassa jatkossa kategorian kampanjoissa radiopanostuksen vähimmäisosuus on 10 prosenttia. Aiemmin raja oli 20 prosenttia, joten vaatimus on nyt merkittävästi kevyempi ja mahdollistaa laajemman osallistujajoukon. Kategoriaan voidaan ilmoittaa sekä radiokampanjoita että monimediakampanjoita, kunhan vähintään 10 prosenttia mediapanostuksista on radiota.
Muutoksen tavoitteena on tuoda esiin kampanjoita, joissa radio on aidosti merkittävä osa mediakokonaisuutta. Suomessa radio muodostaa keskimäärin noin 5 prosenttia vuosittaisista mediapanostuksista (Kantar Media 2024), joten myös uuden rajan täyttävissä kampanjoissa radioon panostetaan edelleen selvästi keskimääräistä enemmän.
Teho-kategoriassa arvioidaan kampanjan tavoitteiden täyttymistä esimerkiksi myynnin, liidien, markkinaosuuden, huomioarvon, tunnettuuden tai verkkosivuliikenteen kasvun kautta. Lisäksi tarkastellaan kampanjan tuloksellisuutta ja radion roolia osana kokonaisuutta.
Ilmoittautumisjärjestelmä ja verkkosivut uudistuneet
Ilmoittautumisen yhteydessä on otettu käyttöön uusi ilmoittautumisjärjestelmä, joka tekee töiden ilmoittamisesta selkeämpää ja sujuvampaa. Myös Kaikun verkkosivut on uudistettu. Sivuilla on entistä täsmällisemmät kategoriakuvaukset sekä selkeät ohjeet ilmoittautumiseen.
Monikriteerinen tuomarointi käyttöön
Kaiku siirtyy monikriteeriseen tuomarointimalliin, jossa jokainen kilpailutyö arvioidaan useiden ennalta määriteltyjen kriteerien perusteella. Malli on käytössä myös RadioMedian toisessa kilpailussa, RadioAwardsissa, ja se lisää tuomaroinnin läpinäkyvyyttä sekä parantaa töiden vertailtavuutta. Arvioitavia osa-alueita voivat olla esimerkiksi luova idea, tuotanto, äänimaailma, brändiviesti tai kampanjan tuloksellisuus kategoriasta riippuen.
Aikataulut ja osallistumisoikeus
Kilpailuun voi ilmoittaa audiomainoksia ja kampanjoita, jotka on esitetty radiossa tai radioyhtiön omistamalla alustalla ajalla 17.11.2024–31.12.2025. Kilpailukategorioita on yhteensä yhdeksän. Ilmoittautuminen on avoinna 16.1.2026 asti. Voittajat julkistetaan KaikuGaalassa 18.3.2026.
Kaiku-kilpailun tuomaristo
Tuomariston päätuomarina on Creative Director Pasi Lindqvist, N2 Creative. Tuomariston muodostavat kokeneet markkinoinnin, viestinnän, luovan suunnittelun ja audiotuotannon asiantuntijat.
Tuomariston jäsenet
Riina Aho, toimitusjohtaja, Media Metrics Finland
Mari Laurean, kaupallinen johtaja, Marketing Finland
Jarkko Meretniemi, säveltäjä
Lasse Paasto, copywriter, Folk Finland
Tessa Robertsson, koulutus ja viestintäasiantuntija, Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry
Mika Räihä, Director, Media Services, Dentsu
Samuel Räikkönen, Creative Director, SEK
Sami Särkelä, markkinointijohtaja, Gigantti
Heidi Taina, Creative Director, TBWA\Helsinki
Markus Terho, Vice President, Sustainability, Metso Group
Ville Toriseva, CSO, Kohderyhmä
Jenna Vaartimo, EVP, IVALO Creative Agency
Pauliina Venäläinen, Marketing Manager, Elo
Kalle Wallin, Creative Director, NORD DDB
Anne Weide, Head of sponsorships, Kesko