Ilmoittautuminen päättyy 17.1.2022
Ilmoittautuminen päättyy 17.1.2022

Voittajat 2020

Erityismaininnat

Grand Prix

Markku ja Johannes syntyvät uudelleen - Pohjola Vakuutus

Vuoden tuotantoyhtiö

Miracle Sound

Vuoden mainostoimisto

Folk Finland

Vuoden mediatoimisto

NØRR3

Vuoden radiomainostaja

Verman

Kultainen Mikki

Rinna Paatso

Kategoriavoittajat

Yrityskuva-kategorian voittaja

Markku ja Johannes syntyvät uudelleen - Pohjola Vakuutus

Yhteiskunnallinen-kategorian voittaja

Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila - HelsinkiMissio

Tuotteet-kategorian voittaja

Lidlin Satukausi - LIDL

Palvelut-kategorian voittaja

Lounas, jolla lähtee nälkä ja janokin - Kotipizza

Paikallinen-kategorian voittaja

Sehän nähdään! - HIFK

Musa/jingle-kategorian voittaja

Puuilo, Morjensta pöytään - Puuilo

Tsempparipalkinto musa/jingle -kategoriassa

DNA Brand Music - DNA

Yritysvastuu-kategorian voittaja

Vapaan lehmän haastattelu - Juustoportti

Teho-kategorian voittaja

Edenred Delicard - Edenred

Yrityskuva

"Pohjola Vakuutus"
Markku ja Johannes syntyvät uudelleen - Pohjola Vakuutus
Tuomariston perustelut

Voittajatyössä onnistutaan kertomaan vaikeasta ja vakavasta asiasta hersyvän hauskalla tavalla. Radiomainokset sisältävät nerokkaasti käsikirjoitettuja tarinoita, jotka jättävät kuuntelijan odottamaan, että mitä uutta seuraavaksi on keksitty. Kyseessä on varmasti pitkäikäinen konsepti, josta pystytään veistelemään jatkuvasti toimivaa huumoria. Tuotannollisesti tarkemmankin tarkastelun kestävä kokonaisuus on virkistävä tuulahdus toimialan mainontaan.

Asiakas
Pohjola Vakuutus Elina Mäkinen, markkinointipäällikkö Terhi Wimmer, Business lead, Head of strategic & brand marketing
Suunnittelu
hasan & partners Mikael Nemeschansky, creative directorKari Puumalainen, copywriterGustaf From, client service directorTuisa Aalto, account manager
Media
Dagmar Oy Ina Viljanen, strategi
Tuotanto
Filmo Oy Jarmo Lehti, tuottajaKim Karlsson, tuottaja
Mainoksessa esiintyvät speakerit
Jarmo LehtiKim Karlsson

Yhteiskunnallinen-kategorian voittaja

"HelsinkiMissio"
Yksinäisyys ei ole kaikille poikkeustila
Tuomariston perustelut

Voittajatyössä on erittäin vahva tarina, joka on myös hienosti spiikattu. Toteutus mainoksessa on samalla vaikuttava ja herkkä. Ajan antamista käytetään komeasti tehokeinona. Kuuntelijan on helppo samaistua ajankohtaiseen aiheeseen, vaikka ei varsinaisesti olisikaan tarinan kuvaamassa tilanteessa. Tuomaristoa puhuttelee erityisesti ajankohtainen tarina, vaikka se onkin toteuttajalleen kovin ilmeinen.

Asiakas
HelsinkiMissio Tuula Colliander, toiminnanjohtaja Kristiina Backberg, viestintäpäällikkö Niina Frösén, varainhankintapäällikkö
Suunnittelu
TBWA\Helsinki Mira Sallanko, Account Manager Erno Reinikainen, Creative Director Martta Kallio, Senior Copywriter Tuomas Perälä, Senior Copywriter Jyrki Poutanen, Chief Creative Officer
Tuotanto
Miracle Sound Heikki Forsström, tuottaja, säveltäjä Ossi Jaala, projekti- ja yhteyspäällikkö
Mainoksessa esiintyvät speakerit
Matti Ristikko, lopun voiceover Riitta Havukainen, monologi

Tuotteet-kategorian voittaja

"LIDL"
Lidlin Satukausi
Tuomariston perustelut

Kategorian voittaja käyttää hienosti perinteisen radioteatterin tyylisiä, tarinallisia spotteja, joiden tarinankerronta on kerrassaan nerokasta. Sarjan kuunneltavuus on vahva kymppi ja mainokset haluaa kuunnella loppuun saakka. Taitavan kerronnan lisäksi erinomainen näyttelijätyö ja taitava äänituotanto erottavat varmasti tämän sarjan muista mainostauolla.

Asiakas
Lidl Suomi Mikko Forsström, Chief Commercial OfficerChristian Saukkola, Creative ManagerJonna Musa, Marketing Project Manager
Suunnittelu
Folk Finland Sami Korjus, copywriterPaula Orre, art directorPia Dahlman, asiakkuusjohtajaJohanna Murtomäki, projektipäällikkö
Media
Virta UM Marjo Kuivalainen, Broadcast leadCecilia Ollus, Broadcast plannerPetri Soratie, Account lead
Tuotanto
Miracle Sound Timo Laru, tuottaja
Mainoksessa esiintyvät speakerit
Tiia Louste Sara Nurmi Konsta Laakso

Palvelut-kategorian voittaja

"Kotipizza"
Lounas, jolla lähtee nälkä ja janokin
Tuomariston perustelut

Kategorian voittajaksi kiilaa mainossarja, joka koostuu nopeista tehokkaista spoteista, joiden tunnistettavat tilanteet laittoivat tuomariston nauramaan. Käsikirjoitusten erinomaiset ideat varmasti edistävät tuotteen myyntiä. Palvelun yleisesti tunnistettu heikkous käännetään spoteissa hienolla tavalla eduksi ja viesti vetoaa takuuvarmasti rohkeasti ja tarkkaan valittuun miehiseen kohderyhmään. Mainokset eivät jää vellomaan vaan pay-off tuloutuu erittäin nopeasti.

Asiakas
Kotipizza Rainer Lindqvist, markkinointijohtaja
Suunnittelu
N2 Pasi Lindqvist, Copywriter Miikka Saari, AD Anna Kerttula-Fonseca, Project Lead Minna Järvenpää, Business Director
Media
Dentsu Aegis Niclas Holmberg, Client DirectorRiku Puhakka, Strategy DirectorSara Tossavainen, Project ManagerSonja Exell, Media Specialist
Tuotanto
Miracle Sound Heikki Forsström, ohjaaja, tuottaja
Mainoksessa esiintyvät speakerit
Minna KoskelaArmi Toivanen Jukka Puotila Pyry Nikkilä Kalle Lamberg

Paikallinen-kategorian voittaja

"HIFK"
Sehän nähdään!
Tuomariston perustelut

Voittajan konsepti on lähes kaikille tuttu, mutta siihen on jälleen kerran onnistuttu tuomaan jotain uutta. Briljantti ja suvereeni idea edustaa intohimomainontaa puhtaimmillaan. Se pysyy uskollisena omille faneilleen mutta toimii myös, vaikka ei kyseisestä lajista niin välittäisikään. Hyvää huumoria, joka naurattaa kuuntelijaa.

Asiakas
HIFK Hockey Oy Ab Roland Carlsson, markkinointijohtajaEetu Hyvärinen, tuottaja
Suunnittelu
hasan&partners Oy Mikael Nemeschansky, luova johtajaNina Lallukka, asiakkuusjohtaja
Tuotanto
hasan & partners, Inkfish Oy Mikael Nemeschansky, luova johtaja, hasan&partners OyNina Lallukka, Asiakkuusjohtaja, hasan&partners OyGabi Hakanen, tuottaja, Inkfish OyErno Laitinen, tuottaja, Inkfish Oy
Mainoksessa esiintyvät speakerit
Petteri SummanenJarkko Tamminen

Musa/jingle-kategorian voittaja

"Puuilo"
Puuilo, Morjensta pöytään
Tuomariston perustelut

Tämän kategorian voittaja toimii kaikessa hölmöydessään nerokkaasti ja huomioi kohderyhmänsä erinomaisesti. Työ ei ole ehkä freesein tai kekseliäin, mutta ehdottomasti kategorian toimivin ja hoitaa tehtävänsä komeasti. Ärsyttävästi mieleen jäävä korvamato, joka sopii täydellisesti brändiin ja puhuttelee varmasti yleisöä ympäri Suomen.

Asiakas
Puuilo Lauri Tuomaala, markkinointijohtaja (projektin alussa)Perttu Partanen, markkinointijohtaja (nykyinen)
Suunnittelu
Bauer Media Oy Lauri Domnick, projektipäällikköVellu Maurola, tuotantopäällikköIke Elomyyr, säveltäjä, tuottaja Juuso Niskalenkki, säveltäjä, tuottaja
Tuotanto
Bauer Media Oy

Yritysvastuu-kategorian voittaja

"Juustoportti"
Vapaan lehmän haastattelu
Tuomariston perustelut

Kategorian voittajatyön rauhallinen ja lakoninen tyyli toimii hienosti tehokeinona, vaikka se vaatiikin kuulijaltaan keskittymistä. Työ vie luovasti kampanjan viestiä eteenpäin, mutta tuomaristo olisi odottanut jopa vielä hieman enemmän vastustusta ja kantaaottavuutta kilpailijoiden viherpesua vastaan. Mahdollisesti olisi voitu odottaa jopa kovempaaakin tykitystä, sillä kyseisellä alalla tapahtuu nyt paljon.

Asiakas
Juustoportti Niklas Keski-Kasari, johtaja
Suunnittelu
Folk Finland Axa Fahler, copywriter Kimmo Kivilahti, AD Päivi Juusola, tuottaja
Tuotanto
Miracle Sound Oy Timo Laru, tuottaja
Mainoksessa esiintyvät speakerit
Pertti Sveholm

Teho-kategorian voittaja

"Edenred"
Edenred Delicard
Tuomariston perustelut

Teho-kategorian voittajaksi selviytyi työ, joka raportoi hyvin tavoitteensa ja tuloksensa ja sen mittaristo oli kunnossa. Työllä oli myös myynnilliset tavoitteet kohdillaan ja se oli kategorian ainoa, jolla oli selkeää liidioptimointia kampanjan aikana.

Asiakas
Edenred Finland Oy Peter Hiltunen, toimitusjohtaja Lynn-Marie Sederlöf-Airisto, CMO Nelli Siltanen, Digital Marketing Analyst Jenna Juutilainen, Marketing Specialist Heikki Pirnes, myynnin strateginen neuvonta
Suunnittelu
NØRR3 Antti Ujainen, strategia + copy + PM Anne-Mari Lahtinen, graafinen tuotanto, omien kanavien taktiikka Elina Rossi, LinkedIn, SEM-strategia, NØRR3
Media
NØRR3 Antti Ujainen, Strategi & Chief Commercial OfficerAnne-Mari Lahtinen, Senior Commercial & Creative ConsultantJoni Ulma, Digital MarketerElina Rossi, Paid Media Consultant
Tuotanto
Nanoverse Manne Railo, tuottaja
Mainoksessa esiintyvät speakerit
Petteri Summanen Ria Kataja