Kaiku-audiomainonnan kilpailun järjestää RadioMedia ry.
Kilpailun tarkoituksena on kehittää suomalaisen audio- ja radiomainonnan tasoa, kohottaa tekijöiden ammattitaitoa sekä lisätä suomalaisen audiomainonnan arvostusta. Kilpailussa on yhteensä yhdeksän eri kategoriaa, joissa arvioidaan joko mainoksen luovuutta ja korkeatasoista tuotantoa; tai yrityskuvaa, vastuullisuutta tai kampanjan tehokkuutta/tuloksellisuutta.
Kilpailuun voi ilmoittaa suomalaisten radioyhtiöiden kanavilla tai alustoilla esitettyjä audiomainoksia, jotka on ensiesitetty 14.11.2022 – 31.12.2023 välisenä aikana. Lisäedellytyksinä ovat myös, että kyseistä audiomainosta ei ole aiemmin ilmoitettu edellisiin Kaiku-kilpailuihin ja että mainos on tuotettu pääosin Suomessa. Kilpailuun ilmoitettavan mainoksen tulee olla lain ja hyvän tavan mukainen. Kilpailun järjestäjä ratkaisee em. tulkinnanvaraisten mainosten hyväksymisestä kilpailuun. Kilpailuun voi ilmoittaa yksittäisiä audiomainoksia tai 2-6 mainoksen sarjoja. Yhden mainosspotin esityspituus saa olla korkeintaan 180 sekuntia.
Kaiku-kilpailussa on yhteensä yhdeksän kategoriaa. Saman mainoksen voi ilmoittaa useampaan kategoriaan, jos mainos kattaa kyseisen kategorian osallistumisehdot.
Kilpailuun ilmoittautuminen alkaa maanantaina 4.12.2023 10:00. Kilpailuun ilmoittautuminen päättyy keskiviikkona 24.1.2024 klo 23:59.*) Kilpailun shortlista julkaistaan 16.2.2024 ja kilpailun voittajat palkitaan KaikuGaalassa 13.3.2024.
Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisessä järjestelmässä, jonne tulee rekisteröityä ennen pääsyä järjestelmään.
Järjestelmässä kullekin kilpailutyölle täytetään oma osallistumislomakkeensa ja lomakkeen tulee olla täytetty ohjeiden mukaisesti. Jos sama kilpailutyö ilmoitetaan useampaan kategoriaan, tulee kilpailutyöt ilmoittaa kategorioihin omilla lomakkeillaan. Saman mainoksen voi ilmoittaa useampaan kategoriaan, jos mainos kattaa kyseisen kategorian osallistumisehdot.
Jokaisesta kilpailutyöstä kirjataan lomakkeelle kampanja-aika, mainoksen suunnitteluun/tuotantoon osallistuneet henkilöt sekä lyhyt tiivistelmä mainoksesta (idea, sanoma sekä kohderyhmä). Kategorioissa yrityskuva, yritysvastuu, teho ja audiokonsepti jätetään ilmoittautumislomakkeelle myös muut pyydetyt lisätiedot.
Kilpailulomakkeeseen tulee liittää mukaan joko yksittäinen audiomainos tai audiomainossarja (2-6 mainosspottia), joiden tulee olla mp3-muodossa. Jokainen spotti syötetään järjestelmään erillisenä tiedostona. Maksimimäärä ilmoittautumiselle on kuusi spottia. Yksittäisen spotin esityspituus saa olla korkeintaan 180 sekuntia.
Kilpailutyötä voi muokata sähköisessä järjestelmässä kilpailun ilmoittautumisajan loppuun asti.
Kilpailun järjestäjä voi pyytää täydentämään toimitettuja kilpailutöitä ilmoittautumisajan jälkeen. Kilpailun järjestäjä pidättää itsellään oikeuden vaihtaa kilpailutyön epäselvissä tapauksissa oikeisiin kategorioihin. Jos kategoriaa muutetaan, tiedotetaan ilmoittanutta tahoa asiasta.
Tuomaristo arvostelee kilpailutyöt laajan kokemuksensa perusteella noudattaen tinkimätöntä ammattietiikkaa kilpailun tuomarointisääntöjen mukaisesti kaksivaiheisessa tuomaroinnissa, joka koostuu ennakkotuomaroinnista ja tuomaristotapaamisesta.
Tuomaristo on vuosittain vaihtuva ja se koostuu päätuomarista sekä kategoriatuomareista, jotka arvostelevat heille osoitetut kategoriat ennakkotuomaroinnissa. Päätuomari ohjaa tuomaristoa, mutta ei itse osallistu ennakkotuomaroinnin arviointiin.
Ennakkotuomarointi käydään netissä olevassa kilpailujärjestelmässä, jossa tuomarit arvostelevat itsenäisesti heille merkityt kategoriat. Arvostelu tapahtuu käymällä kilpailutyöt läpi kategorioittain, kuuntelemalla spotit sekä antamalla kilpailutöille arvosanat, jotka perustuvat tuomarointikriteereihin.
Tuomaristotapaamiseen osallistuvat kaikki kilpailun tuomarit. Tapaamisessa esitellään ennakkotuomaroinnin perusteella parhaat arvosanat saaneet kilpailutyöt sekä jokaisen tuomarin suosikkiehdokkaat perusteluineen. Tuomaristotapaamisessa päätetään kilpailun virallinen shortlista, johon valitaan 3-4 kilpailutyötä jokaisesta kategoriasta.
Tuomaristotapaamisessa valitaan jokaisesta kategoriasta voittaja. Kaikista kategoriavoittajista valitaan lopulta koko kilpailun voittaja, Grand Prix. Jokaisesta voittajasta laaditaan julkiset voittajaperustelut. Tuomaristo voi halutessaan palkita kilpailutöitä kunniamaininnalla. Tuomaristolle varataan myös oikeus siirtää kilpailutyö kategoriasta toiseen.
Tuomaristo sitoutuu käsittelemään ja puhumaan jokaisesta kilpailutyöstä kunnioittavasti tuomaroinnin yhteydessä.
Mikäli tuomari on osallistunut mainoksen suunnitteluun tai tuotantoon tai työskentelee samassa organisaatiossa kuin mainoksen tekijät, jäävätään tuomari kyseisen kilpailutyön osalta.
Kilpailussa valitaan ja palkitaan jokaisesta kategoriasta kategoriavoittajat. Kategoriavoittajien keskuudesta valitaan kilpailun paras mainos, Grand Prix. Lisäksi matemaattisesti shortlistasijoitusten perusteella valitaan vuoden tuotantoyhtiö, vuoden mainostoimisto sekä vuoden mediatoimisto. Näihin kategorioihin ei ilmoittauduta erikseen.
Erikoispalkintona jaetaan paras korvamato -palkinto, joka valitaan tuomaristotapaamisessa.
Voittajat palkitaan KaikuGaalassa, jossa esitellään myös kaikki shortlistalle päässeet kilpailutyöt. KaikuGaala on kutsuvierastilaisuus ja se järjestetään vuosittain keväisin. KaikuGaalassa palkitaan myös vuoden radiomainostaja ja vuoden ääninäyttelijä, jotka ovat toimialan valitsemat.
Kategoria | 1 spotti (€) | 2-6 spottia (€) |
Tuotteet | 160 | 240 |
Palvelut | 160 | 240 |
Paikallinen | 160 | 240 |
Yhteiskunnallinen | 160 | 240 |
Yrityskuva | 160 | 240 |
Mainosmusiikki | 160 | 240 |
Yritysvastuu | 160 | 160 |
Teho | 160 | 160 |
Audiokonsepti | 160 | 160 |
Osallistumismaksut koskevat annetun ilmoittautumisajan aikana (4.12.2023 - 24.1.2024)* ilmoitettuja töitä.
Kaikkiin osallistumismaksuihin lisätään alv 24 %.
RadioMedia laskuttaa kilpailutyöt annettuun laskutusosoitteeseen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Osallistumismaksun suoritus on edellytyksenä kilpailutyön tuomaroinnille. Mikäli yhdelle taholle on osoitettu maksettavaksi useampi kilpailutyö, laskutetaan osallistumismaksut samalla kertaa. Ota yhteyttä kilpailun järjestäjään, mikäli haluat saada jokaiselle kilpailutyölle oman laskunsa.
Kilpailun järjestäjällä on oikeus valmistaa kilpailuun ilmoitetuista töistä kopioita ja tallentaa ne edelleen jaettavaksi haluamilleen sidosryhmille. Järjestäjällä on oikeus esittää julkisesti kilpailuun ilmoitettuja töitä omissa tilaisuuksissaan ja osana julkisia esiintymisiään. Kilpailun järjestäjällä on oikeus esittää kilpailuun ilmoitetut mainokset järjestäjän hallinnoimissa netti- ja mobiilipalveluissa.
Kilpailuun ilmoittaja vastaa siitä, että kilpailuun ilmoitettujen mainoksien kaikilta tekijänoikeuksien ja tekijänoikeuden lähioikeuksien haltijoilta on hankittu kaikki kilpailuun osallistumisen sekä edellä mainittujen käyttötarkoituksien edellyttämät oikeudet. Kilpailuun ilmoittaja vastaa töihin liittyvistä immateriaalioikeuksista sekä siitä, että työt ovat lain ja hyvän tavan mukaisia.
Jos sinulla on kysyttävää kilpailusta, ota yhteys kilpailun järjestäjään RadioMediaan:
Inka Forss, inka.forss@radiomedia.fi
*) 15.1.2024: Kilpailun ilmoittautumispäivämäärää on pidennetty viikolla eteenpäin ja kilpailuun voi lähettää töitä 24.1.2024 klo 23:59 asti.